شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌هایی هستند که محصولات یا خدمات بر پایه فناوری و دانش را تولید و ارائه می‌کنند. تعریف رسمی شرکت‌های دانش بنیان به صورت زیر است:

شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شرکت یا موسسه‌ی خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود

همچنین:

شرکت هایی که در زمینه ی گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و «تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فنادی های برتر و با ارزش افزوده بالا» فعالیت می‌نمایند، شرکت یا موسسه دانش بنیان محسوب می‌شوند

قوانین ثبت شرکت دانش بنیان

فهرست شرایط و قوانین لازم برای پذیرش شرکت به عنوان دانش‌بنیان در سایت کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها قابل مشاهده است. به طور خلاصه شرکت می‌بایست خدمات یا محصولاتی بر پایه دانش و فناوری را ارائه نماید. برای مثال شرکتی که دارویی جدید را در کشور تولید می‌کند یا شرکتی که محصول نرم‌افزار پیشرفته و مفید برای کشور را آماده سازی می‌کند می‌توانند شامل مزایای شرکت‌های دانش بنیان باشند.

شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که از منابع عمومی استفاده می‌کنند شامل مزایای دانش بنیان نمی‌باشند.

آیا بدون ارائه محصول می‌توان شرکت دانش بنیان ثبت کرد ؟

خیر. برای ثبت شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان لازم است تا حداقل نمونه آزمایشگاهی از محصول آماده باشد. این تسهیلات برای شرکت‌های نوپا قابل استفاده است.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان ابتدا مانند سایر شرکت‌ها می‌بایست به صورت عادی و در قالب یکی از انواع شرکت‌های پایه ثبت شوند. در گام بعدی لازم است تا شرکت محصول یا خدمات دانش بنیان خود را آماده ارائه نماید و برای بررسی و ارزیابی به «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها» ارائه نماید.

چنانچه شرکت و محصول و خدمات شامل قوانین مذکور باشد، مراحل ثبت در فرم ثبت نام شرکت دانش بنیان می‌بایست تکمیل شوند.

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان

با توجه به هدف دولت از حمایت قدرتمند از این گونه شرکت‌ها، در حال حاضر برای تبدیل شرکت به شرکت دانش بنیان و ثبت اطلاعات در فرم ثبت نام شرکت‌های دانش بنیان، نیازی به پرداخت هزینه نمی‌باشد.

چه حمایت‌هایی از شرکت‌های دانش بنیان به عمل می‌آید ؟

حمایت‌های مالی و قانونی مختلفی برای پیشرفت و توسعه‌ی این گونه شرکت‌ها در نظر گرفته شده است که به طور خلاصه شامل معافیت‌هایی در زمینه بیمه، تسهیلات بانکی، معافیت‌های گمرکی، تسهیلاتی برای تامین محل کار و معافیت‌های مالیاتی می‌باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *