دو نوع پرکاربرد از شرکت‌ها شرکت‌های مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص هستند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو نوع شرکت می‌پردازیم.

شرکت‌های مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود یا LLC یک نوع شرکت است که در کشورهای زیادی امکان ثبت آن وجود دارد. از ویژگی‌های مهمه این نوع شرکت این است که مالکان شرکت از مسئولیت مالی شرکت محدود هستند. به عبارت دیگر اگر شرکت بدهی داشته باشند، مالکان آن تا مقدار محدودی مسئولیت بازپرداخت بدهی را دارند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود از مسئولیت افراد در راه‌اندازی شرکت می‌کاهد و برای کسب و کارهای کوچک‌تر که مالکان انجام فعالیت‌های بزرگ و پرخطر را ندارند، مناسب‌تر است. مشتریان طرف قرارداد با شرکت مسئولیت محدود ممکن است در انجام معاملات با این نوع شرکت‌ها ملاحظاتی را در نظر بگیرند.

تعداد افرادی که در شروع به کار شرکت ضروری هستند در این نوع شرکت دو نفر است و ضرورتی برای واریز مبلغ سرمایه اولیه به حساب بانکی شرکت وجود ندارد.

تعیین سود و زیان سهامداران در این نوع شرکت بر اساس میزان آورده‌ی اولیه آن‌ها قابل محاسبه است.

شرکت‌های سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص یا Joint-stock Company نوع دیگری از شرکت‌ها است که بیشترین تقاضا برای ثبت آن وجود دارد. دارایی‌های این نوع شرکت‌ها بر اساس سهام قسمت‌بندی می‌شود و هر سهامدار می‌تواند تعدادی از این سهام را در اختیار داشته باشد. مسئولیت‌هایی که برای مالکان شرکت سهامی خاص وجود دارد نسبت به شرکت‌های مسئولیت محدود بیشتر است.

شرکت‌های سهامی خاص بر خلاف شرکت‌های مسئولیت محدود می‌توانند از حالت خصوصی خارج شوند و به سهامی عام تبدیل شوند. در هنگام تبدیل به شرکت سهامی عام، هر سهم شرکت می‌تواند به صورت عمومی خرید و فروش شود و شکل مدیریت و قوانین آن نیز تغییراتی را شاهد خواهد بود.

تعداد افرادی که در شروع به کار شرکت ضروری هستند در این نوع شرکت سه نفر است و لازم است تا مبلغ سرمایه اولیه شرکت علاوه بر ثبت در اساسنامه، به حساب بانکی شرکت نیز واریز شود.

تعیین سود و زیان سهامداران در این نوع شرکت بر اساس دارایی سهام آن‌هاست.

ویژگی‌های مشابه بین شرکت‌های مسئولیت محدود و سهامی خاص

برخی ویژگی‌های این دو نوع شرکت با هم یکسان است. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حسابرسی مالیاتی این دو شرکت با یکدیگری تفاوتی ندارد و میزان عملکرد سالیانه که در دفاتر ثبت شده باشد، معیار حسابرسی خواهد بود.
  2. ثبت عبارت مسئولیت محدود یا سهامی خاص در انتهای نام شرکت ضروری است تا مخاطبان بدانند که با چه نوع شرکتی در حال معامله هستند. در غیر این صورت مسئولیت مالکان شرکت، تضامنی خواهد بود و تمامی مسئولیت مالی شرکت بر عهده‌ی شرکا در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *