به طور کلی مدارک لازم برای ثبت انواع شرکتها شباهتهای زیادی به هم دارد و برای برخی انواع شرکتها ممکن است مدارک خاصی نیاز باشد. مدارک لازم برای ثبت شرکتهای تجاری که بیشترین کاربرد را دارند شامل موارد زیر هستند:
- دو برگ اظهارنامه شرکت
- دو جلد اساسنامه شرکت
- دو نسخه از صورتجلسه (هیات مدیران و موسسین اصلی شرکت)
- کپی برابر اصل برگ شناسنامه هریک از اعضای شرکت(هیات مدیران، بازرسین و سهامداران)
- کپی برابر اصل کارت ملی هریک از اعضای شرکت(هیات مدیران، بازرسین و سهامداران)
- گواهی پرداخت از بانکی که حساب شرکت تازه تاسیس در آن افتتاح شده است(حداقل ۳۵ درصد)
- تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری
- ارائه اصل سند مالکیت شرکت
- گواهی عدم سوءپیشنه هریک از اعضای شرکت(هیات مدیران، بازرسین و سهامداران)
- اقرارنامه اعضای شرکت مبنی بر عدم همکاری رسمی
- امضای وکالتنامه
- ارائه اصل قیم نامه اعضا
- چنانچه اعضای شرکت جزو سهامداران شخصی حقوقی باشند باید موارد ذیل را ارائه دهند (اصل وکپی آگهی تاسیس، روزنامه رسمی براساس آخرین تغییرات، کپی شناسنامه و کارت ملی)
- چنانچه فرد سهامدار خارجی شخصی حقیقی باشد با ارائه اصل و کپی پاسپورت و ترجمه آن، و چنانچه سهامدار خارجی شخصی حقوقی باشد، با ارائه گواهی اصل و کپی ثبت شرکت با ترجمه آن
- ارائه مجوز مربوط به فعالیت اصلی شرکت که میزان و حدود هر یک از اختیارات اعضای شرکت (هیات مدیران، بازرسین و سهامداران) در آن قید شده است